lørdag 11. november 2017

Fra arkivet: "I dag" på baksiden av Klassekampen 16. mars 2009

Utenpå hodet eller inni – hva er viktigst?

Jeg kan ikke på noen måte forstå hvorfor det er så forferdelig viktig for så mange å bry seg om hva andre har på hodet. Som lærer på mange ulike videregående og ungdomsskoler de siste årene har jeg sett utallige variasjoner over temaet, fra hijab i alle farger og størrelser via diverse caps og luer med symboler og merker på til trendy, strømpeliknende pannebånd i alle farger, det siste mest på gutta.

Jeg har aldri sett på noen av disse hodeplaggene som undertrykkende, bortsett fra at de fleste caps og luer gir uttrykk for vår vestlige verdens største religion, konsumismen, der det gjelder å ha den hotteste "brand" godt synlig i panna. Markedsliberalismens diktatur. Men dem om det.

Jeg tenker heller at disse usikre ungdommene leter etter en måte å vise sin identitet på, sin tilhørighet, et signal til de andre elevene om hvilken "klan" de tilhører, og den kan fort endre seg. Ofte kan det også være greit å skjule håret en ikke fikk dreis på denne morgenen. Og a propos det, hvorfor reagerer ingen på de store mengder stylingprodukter de stakkars ungdommene tror at de trenger å lesse oppi mankene sine, for at den skal se stivt rufsete ut på den rette måten akkurat nå? Jeg synes det er mye viktigere hva folk har inni hodet enn utenpå. Og min erfaring er at mange jenter med hijab har atskillig mer av det første enn jevnaldrende gutter med hårgelé. Og det har de tenkt å bruke. Hvis denne tøylappen gjør det lettere for jentene å delta i utdanning og samfunnsliv der de kan få brukt evnene sine, så halleluja og insh’Allah fra meg!

Kors og jesusbilder har jeg sett nok av gjennom min egen skolegang. De kristifiserte meg ikke. Unge høyre-jentene i klassen hadde høyhalsede cardigansett med emalje-snøkrystall på. Det fristet heller ikke. Lederen for det fysikalske trimsenteret mitt bærer et digert halskjede, et kors dekorert med mangefargede steiner. Jaja, det er hennes kors. Og Mona Levin og andre kan gå med det diskréte lille jødestjernesmykket sitt så mye de vil for meg. Har det forresten noen gang vært undersøkt om jødiske politimenn bærer den lille kalotten sin under uniformscapsen? Ville det påvirke jobben de gjør?

Lillibeth Lunde snikslamatør – eller snikislamatrise ?
bettamor@hotmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar